ei kommentteja

Miten voida kokonaisvaltaisesti paremmin?

Kehosta huolehtiminen parantaa hyvinvointia melko nopeasti. Liikunta ja terveellinen syöminen tarjoavat lähes välittömästi etuja, auttavat kehoa ja mieltä hallitsemaan vaikeuksia, kuten ahdistusta ja masennusta. Itse asiassa tämä on ensimmäinen asia, joista terveydenhuollon ammattilaiset keskustelevat uusien potilaidensa kanssa.

Kehon ravitsemisen lisäksi voit osallistua fyysisiin aktiviteetteihin myös monella muulla tavalla, jolla voit parantaa mielenterveyttäsi.

Kliinisen psykologian mukaan hyvinvointi liittyy tasapainoon, ymmärrykseen, hyväksymiseen ja jatkuvaan kasvuun. Alla on 7 tapaa auttaa sinua kukoistamaan ja vahvistamaan hyvinvointiasi.

1. Hyväksy tunteesi

Jotkut väittävät, että suurin osa fyysisistä, henkisistä ja sosiaalisista ongelmistamme johtuu kyvyttömyydestämme tuntea tunteita riittävästi. Me kiellämme, hautaamme, järkeistämme, hoidamme, juomme pois, tukahdutamme ruoalla, hikoilemme rääkkitreenillä, imemme ja lakaisemme ​​maton alle meidän surumme, vihamme ja pelkomme.

Jotkut ihmiset käyttävät enemmän energiaa välttääkseen tunteitaan kuin toiset joten he eivät itse tunne itseään. Joten avain on antaa itsellesi ehdoton lupa tuntea tunteita. Kun sinusta tuntuu riittävän turvallisena, olipa se yksin tai jonkun kanssa, johon luotat, voit keskittyä tilanteeseen, kokea tunteet täysin ja pystyä sitten paremmin ymmärtämään, miksi se sattuu ja mitä haluat tehdä tilanteelle.

2. Ota riskejä

Rakenne ja rutiini ovat tärkeitä. Mutta sinä saatat myös jumittua niihin. Ja se tarkoittaa, ettet pysty kasvamaan ihmisenä. Tietyt riskit voivat olla terveitä ja palkitsevia.

Haasta itsesi ottamaan riskejä joka päivä, puhuuko joku uudesta, vakuuttavasta itsestäsi, luottavaisena, tanssimalla, asettamalla kovaa harjoitusohjelmaa tai kaikkea, joka työntää sinut ulos comfort zoneltasi.

3. Elä nykyhetkessä

Mielenterveys on haastavaa hallita, kun vedetään jatkuvasti mukaan, mitä tapahtui tai mitä ihmiset tekivät tai sanoivat sinulle sen sijaan, että ottaisit vastuun siitä, mitä teet tai luot tänäään. Kokeile keskittyä elämään nykyhetkessä ilman, että keskittyisit tulevaisuuteen tai menneisyyteen.

4. Ole introspektiivinen

Vältä kulkemasta elämääsi läpi arvioimatta itseäsi. Esimerkiksi kysy ajoittain itseltäsi kysymyksiä, kuten “Vastustanko kaikkea muutosta elämässäni?”

Kannattaa myös miettiä, jos ottaisit ohjat takaisin ja miettisit, mistä ajatuksesi, tunteesi ja käyttäytymisesi kumpuavat. Kysy itseltäsi: Onko tämä ajatus hyödyllinen? Onko se on välttämätönt? Onko olemassa parempi vaihtoehto?

5. Naura

Joskus, otamme elämän aivan liian vakavasti. Tarvitsetko todisteita? On tutkimuksia, jotka osoittivat, että lapset nauravat noin 200 kertaa päivässä; aikuiset nauravat keskimäärin 15 kertaa päivässä. Ero on hätkähdyttävän suuri.

6. Määritä ja elä henkilökohtaisia arvojasi

Arvosi toimivat sisäisenä GPS-järjestelmänä, joka ohjaa sinua elämäsi läpi, auttaa sinua tekemään oikeita päätöksiä ja pitämään sinut raiteilla. Arvojen tunteminen ja eläminen johtaa tasapainon tunteeseen, luottamukseen ja  elinvoiman täyttymiseen.

7. Harjoittele kiitollisuutta

Huomaat, että elämäsi kohenee, kun tulet muodostamaan kiitollisuudesta arkipäiväisen asian. Tee luettelo kolmesta asiasta, joista olet kiitollinen joka aamu.

Toinen ajatus on kertoa ainakin 10 syytä, miksi olet kiitollinen työstäsi. Etsi odottamattomia yllätyksiä, kuten aurinkoinen toimistoikkunasi tai lounas työkaverisi kanssa.

Tämä sivusto käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa, mainosten personoinnissa ja liikenteen analysoinnissa. Sivuston käyttötiedot lähetetään Googlelle. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoa

Lisätietoa löydät osoitteesta: https://www.google.com/policies/technologies/cookies/

Sulje