Miten väsymystä voi torjua?

Ovatko paristosi loppuneet? Näin voit lopettaa olon väsyneeksi koko ajan.

Olet vain niin vanha kuin tunnet olevasi, sanonta kuuluu. Mutta entä jos tuntee olevansa vanha, väsynyt ja huonovointinen?

Väsymys on yleinen ongelma, varsinkin kun ihmiset ovat saavuttaneet keski-iän. Onneksi on paljon yksinkertaisia ​​tapoja lisätä energisyyttä. Jotkut jopa hidastavat ikääntymisprosessia.

Näin torjut väsymystä!

1. Sulje pois terveysongelmat

Väsymys on yleinen oire monille sairauksille, mukaan lukien diabetes, sydänsairaus, niveltulehdus, anemia, kilpirauhasen sairaus ja uniapnea. Keskustele lääkärisi kanssa, jos tunnet olosi epätavallisen väsyneeksi.

Monet lääkkeet voivat vaikuttaa väsymykseen. Näitä ovat jotkut verenpainelääkkeet, antihistamiinit, diureetit ja muut lääkkeet. Kerro lääkärillesi, jos sinulla on väsymystä uuden lääkityksen aloittamisen jälkeen.

2. Aktivoidu

Viimeinen asia, joka houkuttaa kun olet väsynyt, on liikunta. Mutta monet tutkimukset osoittavat, että fyysinen aktiivisuus lisää energiatasoa.

Liikunta on johdonmukaisesti liitetty parantuneeseen elinvoimaan ja yleiseen elämänlaatuun. Aktiivisiksi muuttuvilla ihmisillä on parempi itseluottamus. Mutta liikunta parantaa myös sydämesi, keuhkojesi ja lihaksidesi tehokkuutta. Se vastaa auton polttoainetehokkuuden parantamista. Se antaa sinulle enemmän energiaa kaikenlaiseen toimintaan.

Juotko liikaa kahvia? Tutustu oireisiin?

3. Harjoita joogaa

Vaikka melkein kaikki liikkeet ovat hyviä, jooga voi olla erityisen tehokas energian lisäämisessä. Kuusi viikkoa kerran viikossa suoritettujen joogatuntien jälkeen brittiläisen tutkimuksen vapaaehtoiset kertoivat parannuksista selkeämielisyydessä, energiassa ja itseluottamuksessa.

Ei ole koskaan liian myöhäistä yrittää. Oregonin yliopiston tutkijat tarjosivat joogaopetusta 135 miehelle ja naiselle, joiden ikä oli 65–85 vuotta. Kuuden kuukauden lopussa osallistujat kertoivat parantuneesta hyvinvoinnistaan ja kokonaisenergian lisääntymisestä.

4. Juo paljon vettä

Dehydraatio kuluttaa energiaa ja heikentää fyysistä suorituskykyä. Tutkimukset osoittavat, että kuivuminen vaikeuttaa urheilijoiden painoa nostoharjoituksen suorittamista. On kohtuullista ajatella, että kuivuminen aiheuttaa väsymystä myös ihmisille, jotka vain tekevät päivittäisiä kodin askareita ilman urheilua.

Dehydraation on myös osoitettu vähentävän valppautta.

Kuinka tietää, juotko tarpeeksi vettä? Virtsan tulee olla vaaleankeltaista tai kaislan väristä. Jos se on tummempaa, sinun täytyy juoda vettä.

5. Mene nukkumaan ajoissa

Unen puute lisää onnettomuuksien riskiä ja on yksi päiväsaikaisen väsymyksen tärkeimmistä syistä. Ratkaisu: mene nukkumaan riittävän aikaisin.

Kun vuoden 2004 Stanfordin yliopistotutkimukseen ilmoittautuneet ihmiset saivat nukkua niin kauan kuin he halusivat, he ilmoittivat lisääntyneestä elinvoimasta ja vähentyneestä väsymyksestä. Hyvillä nukkumistavoilla voi myös olla merkittäviä terveyshyötyjä.

Päiväunet palauttaa herkkyyden ja edistää suorituskykyä ja oppimista. 10 minuutin nukkuminen riittää yleensä energian lisäämiseen. Älä nuku yli 30 minuuttia, tai sinulla voi olla vaikeuksia nukkua sinä yönä. Erään lääketieteen akatemian mukaan nukkuminen, jota seuraa kuppi kahvia, voi antaa entistä suuremman energianlisäyksen.

6. Syö kalaa

Hyvää sydämellesi, omega-3-öljyt voivat myös lisätä valppautta. Italian Sienan yliopiston tutkijoiden vuonna 2009 tekemän tutkimuksen mukaan vapaaehtoiset, jotka ottivat kalaöljykapselin 21 päiväksi, osoittivat nopeampia henkisiä reaktioaikoja. He kertoivat myös olevansa voimakkaampia.

7. Tiedä rytmisi

Jotkut ihmiset saavat ensimmäisen energian purskeen aamulla. Heitä kutsutaan usein aamuvirkuiksi. Yökyöpleit ovat ihmisiä, jotka ovat parhaimmillaan päivän lopussa.

Nämä yksilölliset erot päivittäisissä energiamalleissa määräytyvät aivojen rakenteen ja genetiikan perusteella, joten niiden muuttaminen voi olla vaikeaa. Sen sijaan tutustu omaan vuorokausirytmiin. Suunnittele sitten vaativat aktiviteetit, kun energiatasosi ovat yleensä huipussaan.

8. Pudota ylipaino

Ylimääräisen painon pudotus voi tarjota voimakkaan energianlisäyksen. Jopa pieni rasvan vähentäminen parantaa mielialaa, elinvoimaa ja elämänlaatua.

Useimmat painonpudotuksen asiantuntijat suosittelevat leikkaamista annoskokoista, syödä tasapainoisia aterioita ja lisätä fyysistä aktiivisuutta.

9. Syö useammin

Jotkut ihmiset voivat hyötyä syömällä pienempiä aterioita useammin päivällä. Tämä voi auttaa pitämään verensokeritasosi vakaana.

Suosittele täysjyvää ja muita hitaita hiilihydraatteja. Näiden sulattaminen vie kauemmin kuin nopeiden hiilihydraattien, estäen verensokerin vaihteluita.