ei kommentteja

Juotko liikaa kahvia? Tutustu oireisiin!

Kahvi ja tee ovatterveellisiä juomia. Nämä sisältävät kofeiinia, ainetta, joka voi parantaa mielialaa, aineenvaihduntaa sekä henkistä ja fyysistä suorituskykyä.

Tutkimukset ovat myös osoittaneet, että se on turvallista useimmille ihmisille, kun niitä nautitaan vähäisestä kohtalaiseen määrään. Suurilla kofeiiniannoksilla voi kuitenkin olla epämiellyttäviä ja jopa vaarallisia sivuvaikutuksia.

Tutkimukset ovat osoittaneet, että geeneilläsi on suuri vaikutus kofeiinin sietokykyysi. Jotkut voivat kuluttaa paljon enemmän kofeiinia kuin toiset ilman, että he kokevat sivuvaikutuksia. Lisäksi henkilöillä, jotka eivät ole tottuneet kofeiiniin, voi esiintyä oireita kofeiinin nauttimisesta.

Nämä ovat liiallisen kahvijuonnin viisi haitallista sivuvaikutusta.

1. Ahdistus

Kofeiinin tiedetään lisäävän valppautta. Se toimii estämällä adenosiinin, (aivojen kemikaalin) vaikutuksen, joka saa sinut väsymään. Samanaikaisesti se laukaisee adrenaliinin, “taistele-tai-oakene” -hormonin vapautumisen, joka liittyy lisääntyneeseen energiaan.

Suuremmilla annoksilla nämä vaikutukset voivat kuitenkin tulla voimakkaammiksi, mikä aiheuttaa ahdistusta ja hermostuneisuutta.

Itse asiassa kofeiinin aiheuttama ahdistuneisuushäiriö on yksi neljästä kofeiiniin liittyvästä oireyhtymästä, jotka on lueteltu mielenterveyden häiriöiden diagnostiikka- ja tilastollisessa käsikirjassa (DSM), jonka on julkaissut American Psychiatric Association.

Erittäin korkeiden päivittäisten, vähintään 1 000 mg: n päiväkohtaisten annosten on ilmoitettu aiheuttavan hermostuneisuutta, jännittyneisyyttä ja samanlaisia ​​oireita useimmilla ihmisillä, kun taas edes kohtuullinen saanti voi johtaa samanlaisiin vaikutuksiin kofeiinille herkillä henkilöillä.

Lisäksi pienten annosten on osoitettu aiheuttavan tihenevää hengitystä ja nostavan stressitasoja, kun sitä käytetään hörpitään kerralla useampi annos.

2. Unettomuus

Kofeiinin kyky auttaa ihmisiä pysymään hereillä on yksi sen arvostetuimmista ominaisuuksista. Toisaalta liiallinen kofeiini voi vaikeuttaa riittävän palauttavan unen saamista. Tutkimuksissa on havaittu, että korkeampi kofeiinin saanti näyttää pidentävän nukahtamiseen kuluvaa aikaa. Se voi myös vähentää nukkumisaikaa kokonaisuudessaan, etenkin vanhuksilla

Sitä vastoin alhaiset tai kohtalaiset kofeiinimäärät eivät näytä vaikuttavan uneen kovinkaan ihmisillä, joita pidetään ”hyvinä nukkujina” tai heilläkään, joilla on itsensä ilmoittama unettomuus.

Et ehkä itsekään huomaa, että liian paljon kofeiinia häiritsee unta, jos aliarvioit ottamasi kofeiinimäärän. Vaikka kahvi ja tee ovat keskittyneimmät kofeiinilähteet, sitä löytyy myös limuista, kaakaosta, energiajuomista ja monenlaisista lääkkeistä.

Esimerkiksi energiajuoma voi sisältää jopa 350 mg kofeiinia, kun taas jotkut energiajuomat tarjoavat jopa mahtavia 500 mg määriä tölkkiä kohti. Tärkeää on tietää, että mikä on kofeiinimäärä, jonka voit nauttia vaikuttamatta nukkumiseesi ja että se riippuu genetiikastasi ja muista tekijöistä.

Lisäksi myöhemmin päivällä kulutettu kofeiini voi häiritä unta, koska sen vaikutukset voivat kestää useita tunteja.

3. Ruoansulatusongelmat

Monet ihmiset huomaavat, että aamukahvi auttaa suoliston toimintaan. Kahvin laksatiivinen vaikutus on katsottu vapauttavan gastriinia, mahassa tuotettavan hormonin, joka nopeuttaa kaksoispisteen toimintaa. Lisäksi kofeiiniton kahvin on osoitettu tuottavan samanlaisen vasteen.

Itse kofeiini näyttää kuitenkin stimuloivan suoliston liikkeitä lisäämällä peristaltiaa, supistuksia, jotka kuljettavat ruokaa ruuansulatuksesi läpi. Tämän vaikutuksen vuoksi ei ole yllättävää, että suuret kofeiiniannokset voivat johtaa löysään ulosteeseen tai jopa ripuliin joillekin ihmisille.

Vaikka kahvin uskottiin aiheuttavan mahahaavoja monien vuosien ajan, laaja, yli 8 000 ihmistä tekevä tutkimus ei löytänyt mitään yhteyttä näiden kahden välillä. Toisaalta, jotkut tutkimukset viittaavat siihen, että kofeiinipitoiset juomat voivat pahentaa gastroesofageaalista refluksitautia (GERD) joillakin ihmisillä. Tämä näyttää erityisen todelta kahvin osalta.

Lue myös: Miksi keho kerää nestettä?

4. Lihasten hajoaminen

Rabdomyolyysi on erittäin vakava tila, jossa vaurioituneet lihaskuidut pääsevät verenkiertoon, mikä johtaa munuaisten vajaatoimintaan ja muihin ongelmiin. Rabdomyolyysin yleisiä syitä ovat trauma, infektiot, huumeiden väärinkäyttö, lihasjännitys ja myrkyllisten käärmeiden tai hyönteisten puremat.

Lisäksi on saatu useita raportteja rabdomyolyysistä, joka liittyy liialliseen kofeiinin saanniin, vaikkakin tämä on suhteellisen harvinaista. Yhdessä tapauksessa naisella ilmeni pahoinvointia, oksentelua ja tummaa virtsaa juottuaan yhden litra kahvia kerralla, joka sisälsi noin 565 mg kofeiinia. Onneksi hän toipui saatuaan lääkkeitä ja nesteitä

5. Riippuvuus

Kaikista kofeiinin terveydellisistä eduista huolimatta ei voida kiistää, että siitä voi tulla riippuvaiseksi. Yksityiskohtainen katsaus viittaa siihen, että vaikka kofeiini laukaisee tiettyjä aivojen kemikaaleja samalla tavalla kuin kokaiini ja amfetamiinit, se ei aiheuta klassista riippuvuutta tapaan, jolla nämä huumeet tekevät.

Se voi kuitenkin johtaa psykologiseen tai fyysiseen riippuvuuteen, etenkin suurilla annoksilla.

Yhdessä tutkimuksessa 16 ihmistä, jotka käyttivät tyypillisesti korkeaa, kohtalaista annosta kofeiinia tai ei lainkaan kofeiinia, osallistui sanakokeeseen kun olivat olleet ilman kofeiinia yön yli. Vain korkean kofeiinin käyttäjät osoittivat kofeiinin tarvetta kofeiiniin liittyvissä sanoissa ja heillä oli voimakasta kofeiininhalua.

Lisäksi kofeiinin saannin tiheydellä näyttää olevan merkitystä riippuvuudessa. Toisessa tutkimuksessa 213 kofeiinin käyttäjää täytti kyselylomakkeen 16 tunnin kofeiinitauon jälkeen. Päivittäisillä käyttäjillä lisääntyi päänsärkyä, väsymystä ja muita vieroitusoireita enemmän kuin ei-päivittäisillä käyttäjillä.

Nauti siis kahvisi aromikkaana, mutta muista kohtuus!

Tämä sivusto käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa, mainosten personoinnissa ja liikenteen analysoinnissa. Sivuston käyttötiedot lähetetään Googlelle. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoa

Lisätietoa löydät osoitteesta: https://www.google.com/policies/technologies/cookies/

Sulje