ei kommentteja

Tästä syystä terveelliset välipalat voivat vähentää väsymystä!

Uuden tutkimuksen mukaan sokerin ja tyydyttyneen rasvan korvaaminen vihanneksilla voi auttaa vähentämään unen puutteen haitallisia vaikutuksia.

Miksi syödä terveellisiä välipaloja?

Hiilihydraattien korvaaminen porkkanoilla tai omenoilla voi vähentää väsymystä. Kun olemme uupuneet, mutta meidän on pysyttävä hereillä, monet meistä pyrkivät sokeripitoiseen välipalaan. On todennäköistä, että terveellisemmät vaihtoehdot voivat auttaa torjumaan väsymystä, kertoo äskettäin tehty tutkimus. Sen havainnot näkyvät nyt American Journal of Lifestyle Medicine -lehdessä.

On tärkeätä huomauttaa, että se ei ole itsehallinnan puutetta, joka johtaa siihen, että ihmiset valitsevat epäterveellisiä ruokia terveellisten ruokien sijaan. Pikemminkin, kun henkilöllä ei ole ollut tarpeeksi unta, se vaikuttaa hänen päätöksentekotaitoihinsa, mikä johtaa vähentyneeseen tahdonvoimaan ja taipumukseen valita nopea ja epäterveellinen välipala.

Lehdessä Neuroscience julkaistun 2019: n tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että väsyneet ihmiset haluavat todennäköisemmin epäterveellistä ruokaa, mutta käyttävät todennäköisemmin myös enemmän rahaa välipalan ostamiseen.

Aivojen heikentynyt toiminta ei kuitenkaan johda vain sokerin himoon; se johtaa myös haluun kaikkea rasvaa, tyydyttynyttä rasvaa tai natriumia. Monille ihmisille tämä voi tapahtua vain satunnaisesti. Epäterveellisten välipalojen tavoittamisesta voi kuitenkin nopeasti tulla säännöllinen henkilöille, joiden työhön liittyy krooninen väsymys.

Kaipaamme epäterveellistä ruokaa

Tämä voi vaikuttaa erityisesti lääkäreihin. Pitkien vuorojen tekeminen muutamalla tauolla tarkoittaa tarvetta syödä nopea ja kätevä ruoka. Tämä ruoka osoittautuu suurimmaksi osaksi epäterveelliseksi. Eräs ravintotieteilijällä ja tutkijal Stanfordin WellMD-keskuksessa Kaliforniassa toteaa, että hänellä on henkilökohtainen kokemus sellaisista välipalahaluista.

Aikaisempi tutkimustehtävä vaati häntä pysymään hereillä yhdeksästä viiteen Hän piti toimistossaan sekä terveellisiä että epäterveellisiä välipaloja, mutta tunsi riipivää halua sipseihin noin klo 18.00. tai 19:00.

Lue myös: Onko sähkötupakointi sittenkin vaarallista?

Enemmän vihanneksia, vähemmän sokeria

Monet ihmiset eivät ehkä ymmärrä, että terveellisestä ruokavaliosta pitäminen voi auttaa vähentämään väsymystä. Samoin lääkärit eivät ehkä harkitse syömänsä ja potilaan hoidon mahdollisen hyödyn välistä yhteyttä.

Koettuaan pitkien työaikojen epäterveellisiä vaikutuksia omakohtaisesti, terveystutkija halusi yhdessä ryhmän muiden Stanfordin tutkijoiden kanssa nähdä, miten ruokavaliolla voi olla vaikutusta unen puutteeseen.

He analysoivat hyvinvointitutkimuksen, jonka 245 Stanfordin lääkäriä ottivat vastaan ​​maaliskuussa 2016, tuloksia. Kolme erityistä ruokavaliota: kasvipohjainen valinta, runsaasti proteiinia sisältävä ruokavalio ja yksi sokeri- ja tyydyttyneiden rasvojen ruokavalio.

Yksi heidän havainnoistaan ​​oli ennustettavissa: ihmisillä, joiden ruokavaliossa oli runsaasti tyydyttyneitä rasvoja ja sokeria, oli lisääntynyt unihäiriöiden (SRI) pisteet.

Kasviperäiset ruokavaliot kuitenkin alensivat näitä pisteitä. Tutkijat eivät kuitenkaan löytäneet yhteyttä korkeaa proteiinia sisältävien ruokavalioiden ja SRI-pisteiden välillä.

Vihannesten hyödyt aivoille?

Siksi syömällä enemmän vihanneksia ja vähentämällä sokerin ja tyydyttyneiden rasvojen määrää voidaan auttaa uupuneita aivoja ja kehoa toimimaan paremmin.

Ravintotutkijan mukaan työnantajien ja organisaatioiden tulisi yrittää varmistaa, että hedelmät, vihannekset, smoothiet ja terveelliset proteiinipatukat, kuten hedelmät, vihannekset, terveelliset proteiinit, ovat etusijalla sokerisnacksien ja juomien sijaan. “Lisäämällä lääkäreiden pääsyä terveellisiin välipalavaihtoehtoihin lähellä heidän työalueitaan ja luomalla työympäristö, jossa on monia terveellisiä vaihtoehtoja, voidaan vähentää päiväväsymystä”, hän selventää.

Viime kädessä tämä voisi lisätä keskittymisastetta ja “parantaa potilaiden hoidon laatua”.

Tämä sivusto käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa, mainosten personoinnissa ja liikenteen analysoinnissa. Sivuston käyttötiedot lähetetään Googlelle. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoa

Lisätietoa löydät osoitteesta: https://www.google.com/policies/technologies/cookies/

Sulje