Näin vähennät liiallisen istumisen aiheuttamia ongelmia!

Ajatko paljon autolla tai liikutko paljon julkisella liikenteellä? Teetkö töitä työpöydän ääressä? Katsotko paljon televisiota iltaisin? Jos vastasit kyllä johonkin tai useampaan näistä on todennäköistä, että istut liian paljon. Liika istuminen on epäterveellistä, mutta tässä artikkelissa on muutama keino, joilla voit vähentää liiallisen istumisen aiheuttamia ongelmia.

 

Istumista on kutsuttu uudeksi tupakoinniksi, koska monet lääkärit pitävät liiallista istumista samanlaisena terveysriskinä kuin tupakointi. Liiallisen istumisen onkin osoitettu lisäävän riskiä sairastua diabetekseen, sydäntauteihin ja masennukseen, sekä aiheuttavan selkäkipuja ja ongelmia lihaksissa.

 

Edes liikunnan harrastaminen ei korjaa istumisen aiheuttamaa vahinkoa. 

Vaikka treenaisit paljon, ei se välttämättä riitä istumisen aiheuttamien ongelmien korjaamiseksi. Alla on muutama keino, joilla voi vähentää istumista ja sitä kautta sen aiheuttamia ongelmia.

 

1. Hanki seisontatyöpiste

Hankkimalla seisontatyöpisteen tai työpöydän, jonka korkeutta voi säätää istuma-asentoon ja seisontatyöskentelyyn. Kannattaa muistaa, että myös kokoajan seisaallaan olo ei ole optimaalinen vaihtoehto vaan olisi hyvä, että elimistösi saisi vaihtelua istumisen ja seisomisen välillä. On siis tärkeätä ottaa taukoja ja liikkua teki sitten töitä seisaallaan tai istumaltaan.

 

2. Tee kävelypalavereita

Sovi työkavereiden kanssa, että perinteisen palaverin tai tapaamisen sijasta lähdette kävelemään samalla, keskustelette asioista. Saatte samalla liikuntaa ja raikasta ilmaa ja juttukin luistaa paremmin kun veri kiertää.

 

3. Kulje työmatkat pyörällä tai jalkaisin

Sen sijaan, että ajat autolla tai kuljet bussilla töihin, on hyvä valinta mennä matkat pyörällä, juoksemalla tai kävelemällä.

 

4. Käytä television katsominen hyväksi

Sen sijaan, että käpertyisit sohvalle herkkumässyjen kanssa, ota vaikka pilates rulla suosikkisarjan ajaksi käyttöön ja rullaile työmatkalenkillä kipeytyneitä lihaksia auki. Voit myös treenailla tai venytellä samalla kun TV-sarja tai leffa pyörii. Helppo tapa treenata samalla on ajaa kuntopyörällä jos semmoinen on käytettävissä.

 

Seuraavilla sivuilla on vinkkejä miten korjata liiallisen istumisen aiheuttamia ongelmia treenillä, venyttelyllä ja pilates rullalla.

Kommentoi