Miksi lasten ylipaino on aikuisten vastuulla? Kuinka ehkäistä lasten ylipainoa?

Lapsuuden lihavuus on uhka! Ja juuri nyt tilanne on niin paha, että esimerkiksi yksi viidestä amerikkalaisesta lapsesta on terminologisesti kliinisesti lihava jo peruskoulussa. Vaikka tämä ongelma on näkyvämpi kehittyneissä ja kehittyvissä maissa, sillä on maailmanlaajuinen merkitys.

Suomessa yli 12-vuotiaista lapsista joka neljäs poika ja joka viides tyttö on ylipainoinen. Kukaan vanhempi ei tietoisesti halua, että heidän lapsensa ovat ylipainoisia tai liikalihavia. Vanhempien on turha ruoskia itseään, mutta on hyvä tiedostaa, että he ovat pääosin vastuussa lastensa mahdollisesta ylipainosta.

Tässä artikkelissa saat tietoa siitä, miten mahdollisesti alitajuntaisesti ja tiedostamattasi ”avustat” lastasi kohti ylipainoa tai pahennat tilannetta entisestään.

Miten vanhemmat vahingossa tekevät lapsistaan ylipainoisia?

 

1. Näyttämällä huonoa esimerkkiä

Vanhempana olet sankari lapsillesi! Se tarkoittaa, että he katsovat jokaista tekemäsi liikettä ja etsivät esimerkkiä kaikesta. Joten, jos olet ylipainoinen vanhempi, lähetät yksinkertaisen viestin lapsillesi – on okei olla ylipainoinen. Ja koska he haluavat olla kuin sinä, he alkavat myös mahdollisesti lihoa.

Samoin lapset katsovat asioita, joita teet (tai et tee) ja yrittävät jäljitellä sinua. Joten, jos olet sellainen henkilö, joka harvoin harrastaa liikuntaa ja ihannoi roskaruokaa, lapsesi todennäköisesti noudattavat opittua kaavaa. Valitettavasti tämä elämäntapa johtaa rasvan kertymiseen, mikä aiheuttaa lopulta paino-ongelmia.

2. ”Liian kiire kokata”

Maailma, jossa elämme, käy ja vilistää yhä nopeampaa tahtia. Joten älä sorru ajattelemaan ruuanlaittoa aikaa vievänä ”turhana hommana”, jonka voi korvata pikaratkaisuilla. Mikäli ajatusmallisi ajautuu tähän, pyydät luultavasti puolisoasi mieluummin tilaamaan sinulle pizzan sen sijaan, että käyttäisit keittiössä yhtä tuntia valmistaaksesi terveellisen aterian.

Totuus on kuitenkin, että pikaratkaisut ovat yleensä erittäin epäterveellistä. Jos ostat lapsillesi pizzan, burgereita ja jäätelöä, voit olla varma yhdestä asiasta – lapsiesi riski ylipainoon kasvaa.

3. Lasten opetus naimisiin television kanssa

Jos ”tuomitset” lapsesi television katseluun tai videopelien pelaamiseen, koska olet liian kiireinen viettääksesi aikaa heidän kanssaan, he todennäköisesti kehittävät paino-ongelman vaivihkaa. TV on huono monista syistä. TV-aika rohkaisee istuvaan ja passiiviseen elämäntapaan, mikä vähentää suoraan liikunta-aikaa.

Lisäksi television katselu pitkiä aikajaksoja kerrallaan rohkaisee hallitsemattomaan naposteluun sekä epäterveellisiin elintarvikkeisiin, mikä johtaa suoraan lihavuuteen. Äskettäinen tutkimus on myös osoittanut, että televisiosta aiheutuvan istuvan elämäntavan ja välipalojen syönnin lisäksi altistuminen jatkuville roskaruokamainoksille on myös merkittävä rooli roskaruoan menekissä ja sen vuoksi lasten ylipaino-ongelmassa.

4. Epäterveellisiä ruokia palkkiona hyvästä käytöksestä

Kun lupaat antaa lapsellesi jäätelöä palkkiona vihannesten syömisestä, hän saa välittömästi vaikutelman – jäätelö on hienoa ja vihannekset ovat vain keino saada sitä. Ja kun lapsi jatkaa elämää tällä käsitteellä, roskaruokien rakkaus kasvaa luonnollisesti ja tämä johtaa lopulta liiallisen rasvan kertymiseen.

5. Kannustetaan lapsia pysymään sisätiloissa

Vaikka ei ole hyvä ajatus jättää lastasi pyörimään naapuruston pihalle ilman valvontaa, on yhtä huono ajatus pitää heitä sisätiloissa!
Pitämällä lapset sisällä ”lukittuna” kannustaa heitä olemaan passiivisia ja tästä voi koitua ongelmia myöhemmin.

Lapsena opitut haitalliset mallit aiheuttavat ongelmia aikuisena.

Kuinka autat lapsiasi pysymään terveinä?

 

1. Ole hyvä roolimalli

Kuten aiemmin totesimme, vanhempien vaikutus lastensa elämäntapoihin on mittaamattoman arvokas. Joten, jos haluat auttaa lapsiasi ylläpitämään terveellistä painoa, sinun täytyy aloittaa itsestäsi.

Mene kävelyille ja ota lapsesi mukaan. Syö terveellisiä aterioita ja anna heidän nähdä, että teet sen. Kun he näkevät sinut – heidän sankarinsa – tekemään kaikki oikeat asiat, se ei kestä kauan ennen kuin he omaksuvat heidän terveydelleen oikean mallin.

2. Valmista heille terveellisiä aterioita

Tämä on erittäin tärkeää, joten kiinnitä huomiota! Olet mitä syöt – ja sama pätee lapsillesi. Terveelliset ateriat ovat askel, jota ei ole varaa jättää väliin, jos todella haluat opettaa lapsesi ylläpitämään terveellistä painoa. Puhdas ravinto on tärkein polku kohti terveellistä ruokavaliota, joten aloita oikeat päätöksesi jo kaupan hyllyllä.

3. Ota huomioon annoskoot

On hyvä kiinnittää huomiota kuinka paljon ruokaa annat lapsesi lautaselle. Perheen tyyli tekee ihmisistä ylipainoisia salakavalasti. Lapset pitäisi rohkaista syömään juuri sitä, minkä he jaksavat – ei enempää! Sinun ei pitäisi pakottaa lastasi syömään lautasta puhtaaksi väkisin, koska se voi lisätä tarpeetonta näläntunnetta ja ruokahimoja kun he vanhenevat – ja se tietenkin voi aiheuttaa ylipaino-ongelmia.

4. Vältä roskaruokaa

Roskaruoka on aina huono valinta … erittäin huono! Ja sinun on välitettävä tämä viesti lapsillesi erittäin vakuuttavalla tavalla. Aluksi sinun täytyy puhdistaa ruokakomero ja jääkaappi ja päästä eroon roskaruokavalmisteistanne. Lisäksi sinun pitäisi myös kannustaa lapsiasi terveellisiin ruokiin, kun annat heille rahaa välipaloja varten.

5. Tee säännöllisestä liikunnasta osa heidän rutiinejaan

Jos olet vakavasti kiinnostunut lapsesi terveydestä, sinun on kannustettava heitä säännölliseen kuntoiluun ja liikuntaan.

Huomasitko? Lapsesi nauttii yleisurheilusta? Vie hänet vapaa-ajallanne yleisurheilukentälle! Toinen lapsesi rakastaa lentopalloa? Puhu koululle, jotta he voisivat ehdottaa hänelle koulun lentopallojoukkuetta? Menkää yhteisille kävelyille, juoskaa talon ympäri, anna heille töitä tehtäväksi ja niin edelleen …

Tee kaikkesi, jotta lapsesi voivat pysyä fyysisesti aktiivisina! Tämä auttaa heitä jatkuvasti polttamaan kaloreita ja ylläpitämään terveellistä painoa.

6. Ruutuaika minimiin

Kuten aiemmin todettiin, TV voi olla erittäin huono lapsille. Joten, sinun on rajoitettava TV-aikaa niin paljon kuin on inhimillisesti mahdollista. On suositeltavaa, että lapsilla on enintään yksi tunti TV-aikaa päivässä. Sama koskee videopelejä ja älylaitteita, tietysti!

7. Älä jousta säännöllisistä nukkumaanmenoajoista

Et ehkä tiedä tätä, mutta nukkuminen todella auttaa laihtumiseen. Aseta lapsille tietty nukkumaanmenoaika ja varmista, että he noudattavat sitä. Yleensä lapsille suositellaan seitsemän-yhdeksän tuntia unta yötä kohti. Ja kun he alkavat nukkua paremmin, he ohjautuvat helpommin terveellisten elämäntapojen pariin hyvän energiatason johdosta!