ei kommentteja

Miksi kuumalla kelillä turvottaa?

Miksi kuumassa turvottaa? Tässä viisi tapaa vähentää lämpöturvotusta tänä kesänä!

Sanat ”Suomi” ja ”kuuma aalto” eivät usein mene yhteen, mutta kun he tekevät koko kansakunnalla on tapana mennä sekaisin. Kun lämpötila nousee yli +25 asteen, mahdollisuudet kokea turvotusta kehossa ovat korkeat. Mutta ei paniikkia.

Kehon turvotus kuumassa säässä on uskomattoman yleistä. Kyseessä on siis ”lämpöödeema”, joka johtuu nesteen kertymisestä kehoon. Verisuonet, jotka ovat lähellä ihon pintaa, laajenevat automaattisesti lämpötilan noustessa, jotta kehosi jäähtyisi. Tämä lisääntynyt verenkierto voi aiheuttaa lymfijärjestelmän kirkasta nestettä vuotaa ympäröiviin kudoksiin ja aiheuttaa turvotusta.

Joillakin ihmisillä on luonnollisesti enemmän vuotavia ihon kapillaareja kuin toisilla, ja useimmat ihmiset huomaavat tämän ylihikoilun yleensä lisääntyvän iän myötä.

Vaikka on täysin normaalia, että kuumalla erityisesti jaloissa voi huomata turvotusta, suuri määrä nesteen kertymistä tai turpoamista ilman syytä voi olla oire jostain vakavammastakin – tarkista asia aina lääkäriltäsi, jos epäilet kyseessä olevan jotain muutakin.

Mitä tarkoittaa lämpöturvotus?

Myös suolan tasapaino elimistössä on riskitekijä lämmön aiheuttamalle turvotukselle. Jos suolan häviäminen on normaalia pienempi, lisääntynyt suolataso vetää nestettä käsiin ja jalkoihin. Vanhemmilla aikuisilla on lisääntynyt kuumuuden turvotusriski, varsinkin jos heillä on muita sairauksia, jotka vaikuttavat niiden liikkeeseen.

Kuumien ilmasto- jen vierailla ihmisillä, joilla on kylmempi ilmasto, voi myös olla suurempi lämpö- turvotusriski.

Kuinka välttää turvotusta kuumalla?

1. Pysy aktiivisena

Sinun ei tarvitse suorittaa tiukkoja harjoituksia lämmössä, jotta voit hyötyä niistä. Kävely on loistava tapa estää turvotusta, koska se antaa sinulle riittävästi rasitusta kierrättämään nesteitä.

Tämä ääreisverenkierto estää kehon turvotusta. Jo 30 minuutin kävely päivässä on hyvä määrä turvotuksen välttämiseksi. Jos kävelet jo säännöllisesti, jatka tekemistäsi. Johdonmukaisuus on avain, kun pidät kehostasi huolta.

Vältä istumasta tai seisomasta pitkiä aikoja, koska se johtaa jalkojen turvotukseen.

2. Käytä verenkiertoa tehostavia vaatteita

Vältä puuvillavaatteita lämmössä. Puuvilla säilyttää kosteutta ja tekee kehosi lämpötilasta vain kuumemman. Etsi vaatteita, jotka on merkitty Celliant-kuiduilla. Reebok, Adidas ja Saucony ovat suosittuja tuotemerkkejä, jotka käyttävät tätä paljon. Se on kuitu, joka ohjaa kierrätettyä energiaa takaisin kehoon ja lisää veren virtausta ja veren happipitoisuutta.

Ammattimaista ulkoasua varten voit ostaa verenkiertoelementtejä, jotka lisäävät verenkiertoa. Miesten kohdalla voit saada käsiesi päälle sopivat leveät hihat ja käyttää niitä paitasi alla.

3. Pysy sisällä helteessä

Jos mahdollista, pysy sisällä päivän aikana – varsinkin iltapäivällä. Iltapäivä on tyypillisesti päivän kuumin aika, ja riippuen siitä, missä asut, ilma ei välttämättä jäähdy illallakaan. Tee ulkoilusi aamulla jos suinkin mahdollista.

 

Ps. Näillä vinkeillä vältät auringonpistoksen!

Tämä sivusto käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa, mainosten personoinnissa ja liikenteen analysoinnissa. Sivuston käyttötiedot lähetetään Googlelle. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoa

Lisätietoa löydät osoitteesta: https://www.google.com/policies/technologies/cookies/

Sulje