Kymmenen keinoa kohentaa elämäsi laatua ja hyvinvointia!

Jotkut ihmiset vain hehkuvat onnellisuutta: He näyttävät aina olevan hymyileviä ja hauskoja ja antavat negatiivisten tunteiden ja kokemusten kääntyä itsestään pois.Mutta jos luulet, ettei millään tavoin voisi koskaan olla sellainen, olet väärässä. Tiede osoittaa, että sinulla on valta muuttaa näkemyksiä elämästä. Ja se ei ole myöskään vaikeaa: Suurin osa seuraavista vinkkeistä on niin yksinkertaista kuin hymyilt hetkessä (kyllä, se on yksi vinkeistä). Tässä ohjeita onnellisemmalle sinulle!

1. Harrasta liikuntaa

Veren pumppaus vapauttaa endorfiineja koko vartaloosi ja luo onnellisuuden tunteita, jotka torjuvat pahaa mielialaa. Tutkimukset ovat jopa osoittaneet, että liikunta voi lievittää masennuksen oireita. Fyysinen toiminta voi olla juoksua, pyöräilyä sisätiloissa, joogaa, tanssia – pääasia, että tulee hiki. Jopa reipas 20–30 minuutin kävelymatka auttaa.

2. Kokeile joogaa

Kun alat nähdä punaista, joogan harjoitukset voivat auttaa. Jooga voi auttaa lievittämään masennusoireita ja ahdistusta, jolloin hidastat menoa ja keskityt hengitykseesi mieluummin kuin täytät ajatuksesi turhautumisella ja ongelmilla.

3. Lataa lautanen täyteen lehtivihanneksia

Tummissa, lehtiviherneissä, kuten pinaatissa ja lehtikaleissa, on runsaasti folaatteja, jotka antavat 33% suositeltavasta päiväannosta (RDA). Tämä ravintoaine liittyy negatiivisten mielialojen laskuun ja masennukseen, koska se auttaa tuottamaan dopamiinia aivoissa. Yhdessä 2012 tehdyssä tutkimuksessa todettiin, että eniten folaattia kuluttavilla keski-ikäisillä ihmisillä oli alhaisempi masennusoireiden riski kuin niillä, jotka söivät vähiten.

4. Kokeile kognitiivista käyttäytymisterapiaa

Kognitiivinen käyttäytymisterapia (CBT) on todistettu hoito kliiniselle masennukselle ja ahdistuneisuushäiriöille, ja se voi myös auttaa henkilöä, joka tarvitsee vain oppeha torjumaan negatiivisia ajatuksia. CBT auttaa potilaita tunnistamaan haitalliset ajattelutavat ja kääntämään ne sitten testaamalla niiden pätevyyden ja korvaamalla ne sitten positiivisilla, jättäen heidät onnellisemmiksi, terveellisemmiksi ja paremmalle tuulelle.

5. Osta kukkia itsellesi

Joukko Harvardin tutkijoita löysi tuoreiden kukkien pitämisen kotona hyödylliseksi pitämään poissa ahdistusta ja negatiivisia tunnelmia. Tutkimuksen ihmiset tunsivat myös myötätuntoisemman suhteen toisiin ja he tunsivat energian ja innostumisen lisäystä työssä.

Mistä voi tunnistaa syömishäiriön?

6. Hymy

Vaikka saatat ajatella hymyilemistä reaktiona onnellisuuteen, jotkut tutkijat ehdottavat, että hymyileminen voi myös aiheuttaa iloa. Yksinkertainen hymyileminen – vaikka joudut pakottamaan sen – voi auttaa aktivoimaan aivojen onnellisuuskeskuksia ja jättämään sinut paremmalle tuulelle.

7. Kytke kirkasvalolamppu päälle

Valoterapia on tehokas hoito vuodenaikojen mielialahäiriöille (SAD), mutta asiantuntijat ovat yhtä mieltä siitä, että se toimii myös masennuksen oireiden hoidossa. Oletko surullinen? Voit kytkeä kirkasvalolampun päälle 30 minuutista tunniksi, kun mieliala on matalalla, mutta tunteaksesi sen täydelliset vaikutukset, käytä sitä osana päivittäistä terapiaohjelmaa.

8. Avaa verhot

Jos sinulla ei ole pääsyä valaisinlaatikkoon, yksinkertainen kerroin auringonvalossa voi valaista mielialaa. Kun työtila tai oleskelutila on vaaleampi, sinusta tuntuu myös onnellisempi.

9. Mene ulos

Alatko tuntea olosi hankalaksi? Mene ulos nauttiaksesi auringonpaisteesta. Ihmiskeho tuottaa D-vitamiinia altistuessaan auringonsäteille, ja tutkimus osoittaa, että vitamiinipuutosksesta kärsivä ihminen on todennäköisemmin masentunut, ahdistunut ja väsynyt. Astu auringonpaisteeseen 20-25 minuutin auringonvalolle valaistaksesi mielialaa luonnollisesti.

10. Kokeile meditaatiota

Hyviä uutisia: Meditaatio on osoittautunut stressin lieventäjäksi, jolla ei ole haitallisia sivuvaikutuksia. Tutkimukset ovat osoittaneet, että sen edut vaihtelevat kivun vähentämisestä ja verenpaineen alenemisesta libidon lisäämiseen. Paras osio? Se vapauttaa aivoissa ”onnellisia” kemikaaleja – serotoniinia, dopamiinia ja endorfiineja – jotka kaikki toimivat yhdessä antaa sinulle paremman tuulella. Jos et tiedä mistä aloittaa, kokeile ohjattua meditaatiota stressin poistamiseksi tai aloita aamusi mediataatioharjoituksella.