Kylmä suihku kannattaa! Lue kylmien suihkujen hyödyistä

 

Kylmän suihkun ottaminen voi kuulostaa inhottavalta, mutta tutkimuksissa on todettu, että säännöllisillä kylmillä suihkuilla voi olla merkittäviä hyötyjä. Voisi kuvitella, että kylmässä suihkussa käynti voi vilustuttaa, mutta itseasiassa se voikin ehkäistä flunssan iskemistä. Kylmä suihku toimii samalla tavalla kuin esimerkiksi avantouinti ja vahvistaa immuunijärjestelmää ja lymfaattista järjestelmää. Jos kuitenkin olet jo sairaana, esimerkiksi flunssassa, ei todennäköisesti kannata mennä avantoon, eikä ottaa kylmiä suihkuja. Terveenä se voi toimia hienosti ennaltaehkäisemään tauteja.

 

1. Kylmät suihkut lisäävät verenkiertoa ja kiihdyttävät ruoansulatusta

Kylmässä suihkussa käynti saa verenkiertosi lisääntymään, kun elimistösi lähettää verta lämmittämään kylmän veden viilentämiä kohtia. Nopeutunut verenkierto puhdistaa samalla elimistöstäsi kuona-aineita. Kylmät suihkut aktivoivat ruoansulatusta käynnistämällä elimistön ja kemikaalisia reaktioita jotka kiihdyttävät ruoansulatusta. Lisääntynyt ruoansulatus käyttää syömäsi ruoan ravinteita kunnostamaan ja kasvattamaan lihaksiasi.

 

 2. Kylmät suihkut painonpudotuksessa ja rasvanpoltossa

Monilla talviunta nukkuvilla eläimillä on elimistössään ”ruskeaa rasvaa” (Brown Adipose Tissue /BAT) ja tutkimukset ovat osoittaneet, että ihmisten elimistöistäkin löytyy samaa. Varsinkin avantouimareilla on todettu olevan tätä rasvakudosta. Samalla tavoin voi kylmien suihkujen ottaminen auttaa tämän hyödyllisen rasvan syntymisessä. Tämä rasva eroaa perinteisemmästä rasvasta siinä, että se auttaa polttamaan normaalia rasvaa elimistöstä. Sen lisäksi, että kylmän suihkun ottaminen käynnistää elimistöäsi, ruoansulatusta ja verenkiertoa, lisää se myös pitkässä juoksussa rasvanpolttoa elimistössäsi. Tästä on iso apu painonpudotuksessa ja rasvanpoltossa.

 

3. Kylmät suihkut palautumisen ja kuntoutumisen apuna

Jäätä on perinteisesti käytetty urheiluvammojen hoidossa vähentämään turpoamista ja tulehdusta. Samalla tavoin auttaa kylmän suihkun ottaminen tulehtuneen tai rasituksen alla olleen lihaksen palautumiseen ja kuntoutumiseen. Monet ammattiurheilijat ottavatkin jääkylpyjä auttaakseen lihaksia palautumaan nopeammin seuraavia harjoituksia varten. Yleensä treenin jälkeen otetaan suihku ja onkin huomattavasti helpompaa käydä kylmässä suihkussa treenin jälkeen, koska siinä saa paljon samoista hyödyistä. Monet ihmiset julkaisevat sosiaalisessa mediassa videoita ja kuvia kylmistä kylvyistä, joita he ottavat treenien jälkeen palautumisen kannalta. Yleensä näissä on käytössä jonkinlainen saavi johon on laskettu kylmää vettä ja lisätty jäitä. Saman hyödyn voi kuitenkin saada ottamalla kylmän suihkun treenin jälkeen ja suihkussa voi myös kohdistaa kylmän suihkun suoraan eniten treenattuun kohtaan, eli vaikka jalkapäivänä suoraan jalkojen lihaksiin.

 Lue myös miten palautua treeneistä lihashuoltovasaran avulla: Lihashuoltovasara – miten ne toimivat ja onko niistä oikeasti hyötyä? 

4. Kylmät suihkut vähentävät jälkihikoilua saunan tai treenin jälkeen

Kovan treenin tai saunomisen jälkeen iskee usein kova jähi eli jälkihiki varsinkin jos ei ehdi kunnolla vilvoittelemaan ennen pukeutumista. Saunan tai treenin jälkeen otettu kylmä suihku auttaakin pitämään ruumiinlämmön tasassa ja vähentää huomattavasti jälkihikoilua. Eikö olisikin mukava vetää puhtaat vaatteet saunan jälkeen niin, ettei ne ole heti hiestä märkänä. Varsinkin julkisesta saunasta lähtiessä talvella on todella epämukava lähteä jatkamaan matkaa, kun ensiksi jälkihiki iskee pukuhuoneessa ja sitten joutuu lähtemään pakkaseen hikisissä vaatteissa. Kylmällä suihkulla voi ehkäistä tehokkaasti tätä ”jähiä” ja pääset lämpimiin vaatteisiin ilman hikoilua!

 

5. Testosteronin tuotanto lisääntyy kylmien suihkujen avulla ja mieliala paranee

Elimistön lämpötilaan vaikuttava rauhanen aivoissa vapauttaa myös testosteronia. Kylmän suihkun vapauttama testosteroni auttaa voimankasvatuksessa, palautumisessa, mielialaa ja libidoa. Kylmät suihkut vapauttavat myös beta-endorfiineja, noradrenaliineja ja aktivoivat sympaattista ja parasympaattista järjestelmää. Tutkimusten mukaan esimerkiksi avantouimareilla onkin siksi vähemmän masennusta. Myös alasti nukkuminen voi auttaa testosteronin tuotantoa lisäävästi. Tutustu aiheeseen tästä artikkelista: https://www.rentomeininki.fi/terveys/10-hyotya-alasti-nukkumisesta-mita-et-luultavasti-tiennyt/ 

 

6. Kylmien suihkujen hyöty jos haluat saada jälkikasvua

Tutkimuksissa on todettu spermantuotannon lisääntyvän miehillä, jotka ottavat kylmiä suihkuja. Parisuhteissa, joissa yritetään saada vauvaa onkin ehkä järkevää, että mies rupeaa ottamaan kylmiä suihkuja.

 

7. Kylmä suihku lisää stressin kestoa ja sisua

Kylmässä suihkussa käynti tarkoittaa tavallaan mukavuusalueelta poistumista ja joka kerta, kun onnistuneesti ottaa kylmän suihkun saa siitä tietynlaisen voitontunteen. Jos siis haluaa kaikki hyödyt mitä kylmistä suihkuista on pitää sitä tehdä usein ja tämä lisää henkistä vahvuutta ja auttaa kestämään esimerkiksi stressiä paremmin. Kylmässä suihkussa myös hengitys tasoittuu alkujärkytyksen jälkeen ja automaattisesti ja rentouttaa suihkussa kävijää myös sitä kautta. Kylmän suihkun jälkeen onkin helpompaa nukahtaa ja unenlaatu voi parantua kylmien suihkujen avulla. Kylmien suihkujen ottaminen lisää sisua myös sillä tavalla, että tottuu kylmempään ja ei tarvitse niin paljon vaatetta ja voi nukkua kylmemmälläkin kelillä ikkuna auki.

 

8. Miten saada paras hyöty kylmistä suihkuista?

Kylmistä suihkuista saa eniten irti jos niitä ottaa säännöllisesti. Siksi siitä ei kannata tehdä inhottavaa, vaan kannattaa jättää se mieluummin välistä kun on flunssainen tai on jo valmiiksi kylmissään. Kylmä suihku tuntuukin parhaimmalta saunan tai treenin jälkeen. Jos kylmä suihku tuntuu inhoittavalta voi ensin pestä haaleammassa vedessä paikat ja sitten siirtyä täsmä-suihkulla haluamilleen alueille. Itse olen tykännyt ensin valella kylmällä vedellä ensin käsiä ja jalkoja ja sitten vasta siirtyä kokonaan kylmän suihkun alle. Suurin osa BAT rasvasta sijaitsee ihmisen niskan seudulla ja olisi hyvä valella sitä kylmällä vedellä ainakin jonkin aikaa. Kannattaa myös antaa kylmää suihkua niille lihaksille joita sinä päivänä tai edellisinä päivinä on rasittanut eniten.

Kommentoi