ei kommentteja

11 tehokkainta keinoa parantaa muistiasi kuukaudessa!

Ajan myötä muistisi ontuu vähitellen, ja tulee hetkiä, jolloin unohdat ihmisten nimet tai et muista, mihin jätit avaimesi. Se on luonnollinen prosessi, eikä se välttämättä tarkoita sitä, että aivoissasi olisi jotain vikaa. Sinun tarvitsee vain pitää ne aktiivisena säännöllisten harjoitusten ja kannustavan toiminnan avulla!

Näiden 11 nopean ja tehokkaan taktiikan avulla pystyt muistamaan enemmän ja oppimaan uusia asioita paljon nopeammin.

1. Lopeta multitaskaaminen

Se, että pystyt tekemään paljon asioita samanaikaisesti, voi tuntua todella hienolta taidolta paperilla. Todellisuudessa multitaskaus on muistillesi kuitenkin ärsyttävä häiriö enemmän kuin mitään muuta.

Vaihteleminen edestakaisin kahden kohteen välillä häiritsee lyhyen aikavälin muistia, joten tällöin on lähes mahdotonta säilyttää hyödyllisiä tietoja. Siksi on erittäin tärkeää kiinnittää tähän huomiota. Ole tietoinen ja yritä keskittyä yhteen asiaan kerrallaan. Kun yrität keskittyä useisiin asioihin samanaikaisesti, et tule muistamaan niistä läheskään yhtä paljon verraten siihen, jos kiinnität huomiota vain yhteen asiaan.

2. Tee muistiinpanoja käsin

Kirjoittamalla jotain käsin sen näppäimistöllä kirjoittamisen sijaan voi auttaa sinua muistamaan asioita paremmin. Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että kirjoittaminen jotain käsin käyttää enemmän aivosi osia kuin kirjoittamalla saman asian sähköisesti.

Se on paljon mielenkiintoisempaa ja innostavampaa aivojasi varten, koska aivojesi on käsiteltävä ja analysoitava teksti ennen kuin kirjoitat sen. Joten jos haluat varmistaa, että muistisi pysyy terävänä, ota kynä käteen!

3. Käytä visualisoinnin voimaa

Erinomainen tapa muistaa jotain on käyttää aivojasi visualisointivoimaa. Sanotaan, että yrität muistaa yksinkertaisen tehtäväluettelon päivittäisistä tehtävistä. Kuvittele, että olet talossa ja tehtävät, jotka sinun on tehtävä, sijaitsevat talosi eri huoneissa. Joten myöhemmin, kun haluat muistaa listasi tehtävät, voit yksinkertaisesti kuvitella itsesi kävelemällä kuvitellun talosi läpi.

Jos tiedät, että omaksut tietoja visuaalisessa muodossa paremmin, käytä taitoa etusijalla! Luo omat visuaaliset vihjeesi – piirrä kaavioita tai lukuja kannettavan tietokoneen reunuksille. Jopa jotain niinkin yksinkertaista kuin yliviivaustussin käyttäminen voi riittää auttamaan tietoja tarttumaan mieleesi paremmin.

4. Tutki uutta kieltä

On todennäköisesti rehellistä sanoa, että monet eivät opiskelleet uutta kieltä pelkästään parantaakseen muistiaan. Toisen kielen perustavanlaatuinen tuntemus on osoittanut erittäin myönteisiä vaikutuksia muistiin. Se on helposti yksi parhaista tavoista säilyttää muistisi terävänä!

Sinun ei edes tarvitse oppia kieltä edes sujuvaksi. Vain oppimalla yleisimmin käytettyjen sanojen kirjon, riittää sparraamaan aivojesi muistiosioita.

5. Nauti musiikista

Me kaikki kuuntelemme musiikkia, mutta emme aina ymmärrä, että se ei ole pelkästään hauska vaan myös erittäin hyödyllinen asia.

Se tuntuu täysin passiiviselta, kun se on itse asiassa yksi harvoista toiminnoista, jotka voivat aktivoida aivosi molemmat puolet samaan aikaan. Musiikin kuuntelemisella on erittäin myönteinen vaikutus muistiin sekä huomio- että ja koordinointikykyysi.

Mutta voit viedä sen askeleen pidemmälle – opetella soittamaan instrumenttia, laulamaan tai tanssimaan suosikkimusiikkiasi. Kaikki tämä on hyvä muistillesi.

6. Ota säännöllisiä taukoja tekniikasta

Älypuhelimet, tabletit, kannettavat tietokoneet… Niistä on tullut niin tärkeitä osia jokapäiväisestä elämästämme, että usein kaikki työelämässämme kiertävät näiden laitteiden ympärillä.

Ja uskomattoman hyödyllisiä, kun ne ovatkin, ne ovat massiivisia huomiomagneetteja. On vaikea keskittyä ja ajatella selkeästi, kun tiedät, että vastaamattomat sähköpostit ovat saapuneet postilaatikkoosi, ja sinun on vielä tsekattava Twitter-aikajanasi tai Instagram-feedisi heti kun mahdollista!

Vastusta tarvetta näpelöidä jatkuvasti älylaitteitasi ja tarkistaa ilmoitukset, jos haluat parantaa muistiakapasiteettiasi.

Pidä joka päivä kunnon tauko kaikesta tekniikasta!

7. Panosta laadukkaaseen uneen

Hurjan rytmin modernissa elämässä voi kahdeksan tuntia unta joka yö tuntua harvinaiselta etuoikeudelta. Mutta totuus on, että hyvät yöunet ovat ehdottoman välttämättömiä paitsi mielenterveyden ja yleisen hyvinvoinnin lisäksi myös muistillesi. Aivot tarvitsevat unta lujittaakseen muistoja ja kasvattaa uusia soluja.

Jopa nopeat nokoset ovat uuden oppimisen jälkeen parantaa merkittävästi kykyäsi säilyttää nämä tiedot. Ja jatkuvasti tarpeeksi unta varmistaa, että olet aina henkisten kykyjesi huipussa.

8. Lievennä stressiä meditaatiolla

Stressi liittyy usein työhön ja opintoihin. Se on vain surullista tosiasia. Toinen stressiin liittyvä seikka on se, että muistisi ei ole kovin hyvä stressissä. Kun olet stressaantunut, sinulla on paljon vähemmän kapasiteettia ​​vastaanottaa uutta tietoa ja paljon todennäköisemmin unohdat mitä olet oppinut myöhemmin.

Meditointi on osoittautunut erinomaiseksi tavaksi vähentää stressiä. Siinä on lukuisia muita terveydellisiä etuja, kuten lisääntynyt tarkkaavaisuus- ja huomiointikyky, mielialan paraneminen sekä tietenkin muistin koheneminen.

Jopa niin vähä kuin kaksi minuuttia meditaatiota päivässä voi parantaa muistiasi, joten nyt ei jää ainoaakaan tekosyytä olla kokeilematta!

9. Ota huomioon jokapäiväinen ruokavalio

Tasapainoinen ruokavalio joka koostuu terveistä elintarvikkeista voi vaikuttaa positiivisesti muistiin, mutta on olemassa tiettyjä ruoka-aineryhmiä, joilla on erityisen suuria etuja. Lehtivihreät, merilevä, marjat, pähkinät, oliivi ja kookosöljy, avokado ja kurkuma ovat erittäin runsaasti aivojen toimintaa lisääviä komponentteja, kuten tyydyttymättömiä rasvoja, vitamiineja ja omega-3-rasvahappoja.

Niiden lisääminen kauppalistaan ja sisällyttäminen päivittäiseen ruokavalioon ei vain auta vahvistamaan muistiasi, vaan antaa sinulle lukuisia muita terveyteen liittyviä etuja. Sen lisäksi, että syöt terveellisempiä elintarvikkeita, kannattaa välttää transrasvoja ja sokeria, koska niillä on osoitettu olevan kielteisiä vaikutuksia muistiin sekä yleiseen terveyteen.

Masennus, huono muistinmuodostus, vähäinen huomioaika ja oppimisvaikeudet ovat vain muutamia asioita, joiden kulutus on yhdistetty aiemmin mainittuihin epäterveellisiin ruokiin.

Ja tietenkin, muista pysyä nesteytettynä. Aivosi on 73% vettä, joten pienimmillään dehydraatiolla voi olla haitallisia vaikutuksia veden pitoisuuteesi ja muistiisi. Tarkempia riittävän vedenjuonnin hyötyjä löydät täältä!

10. Kokeile kevyttä liikuntaa

Terveellinen ruokavalio on erittäin hyödyllinen terveelle aivotoiminnalle. Yhdistä se säännölliseen liikuntaan ja käsissäsi on muistinkohennus kombo! Säännöllinen liikunta, jopa kevyt, kuten kävely tai voimaharjoittelu kuminauhalla, tehostaa aivosi osia, joka liittyvät muistiin ja oppimiseen.

Joten osta itsellesi mukavat tennarit ja eikun toteuttamaan!

11. Kokeile aivopelejä ja sovelluksia

Kirjaimellisesti markkinoilla on saatavilla tuhansia ilmaisia aivojen kunto-ohjelmia ja pelejä . Kuinka hyödyllisiä ne ovat aivotoiminnallesi, on jossain määrin kyseenalaista, mutta paras tapa tietää varmasti on kokeilla itse muutamaa sovellusta.

Vaikka et tykkäisi peleistä, yrittä muutamia vapaita muistikoulutuspelejä! Ne eivä vie liian paljon aikaa. Anna niille viikko tai kaksi, ja jos tunnet tuloksia – hyvä! Jos ei, on paljon muita hienoja tapoja pitää mielesi terävänä. Nehän me listasimmekin aiemmin!

Lopuksi

Kaikilla ei ole yhtä hyvä muisti, mutta sitä voi aina kehittää ja parantaa koko elämäsi ajan. Toivottavasti edellä oleva luettelo toimii hyvänä ensimmäisenä askeleena kohti todellista rautamuistia!

Tämä sivusto käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa, mainosten personoinnissa ja liikenteen analysoinnissa. Sivuston käyttötiedot lähetetään Googlelle. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoa

Lisätietoa löydät osoitteesta: https://www.google.com/policies/technologies/cookies/

Sulje