ei kommentteja

Kuinka vähentää stressiä ajankäytön optimoinnilla?

Ylikuormitus on aikamme pahimpia ihmisten riivaajia suurelta osin jatkuvista vaatimuksista liittyen oman aikamme käyttöön. Se horjuttaa meitä ja voi äärimmäisessä muodossaan jättää meidät ahdistuneeksi, stressaantuneeksi ja loppuunpalaneeksi.

Jos tunnet arjessasi ajankäytön ylivoimaiseksi, tässä on muutamia strategioita, joita voit hyödyntää optimoidaksesi elämäsi. Toteuta näitä vinkkejä, ja elämäsi muuttuu rauhallisemmaksi ja paljon vähemmän stressaantuneeksi.

1. Kirjoita kaikki mikä on mielessäsi ylös

Ensimmäinen asia, jonka voit tehdä, kun ajatus alkaa karata, on kirjoittaa kaikki mikä on mielessäsi paperille. Usein ihmiset vain kirjoittavat kaikki ne asiat, jotka heidän mielestään on tehtävä. Tämä auttaa, mutta tehokkaampi tapa vähentää stressiä on kirjoittaa myös kaikki suurimmat mieltäsi askarruttavat ajatuksesi.

Esim. Sinulla on ollut riita kollegasi tai rakkaasi kanssa. Jos se on mielessäsi, kirjoita se. Hyvä tapa tehdä tämä on piirtää viiva alas sivun keskelle ja otsikoida yksi osa “mitä teen asialle?” ja toinen “ajatukseni asiasta”. Kirjoittaessasi kaiken tämän ylös ja päästäksesi sen pois päästäsi alkaa automaattisesti tapahtua aivojen kuormituksen vähenemistä. Asioiden kirjoittaminen voi todella muuttaa elämääsi.

2. Päätä deadline “To-do”-listallesi

Kun olet “tyhjentänyt pääsi”, käy tehtävälistasi läpi ja arvioi kuinka kauan kestää hoitaa asiat. Kun käyt listaasi läpi, löydät iloksesi useita tehtäviä, jotka vievät vain viisi tai kymmenen minuuttia. Toiset vievät kauemmin, usein jopa useita tunteja. Älä ole huolissasi tässä vaiheessa. Keskity vain arvioimaan, kuinka kauan sinulta menee hommien suorittamiseen parhaan kykysi mukaan. Priorisoi tehtävät esimerkiksi värikoodein!

3. Hyödynnä Parkinsonin lakia

Tässä on pieni temppu ajankäyttöön. Parkinsonin laissa sanotaan, että työ täyttää sen ajan, jonka sinulla on käytettävissä sen täydentämiseen, ja ihmiset ovat melko huonoja arvioimaan tätä oman käytettävyytemme aikaa. Siksi monet ihmiset ovat aina myöhässä. He ajattelevat, että kestää vain 30 minuuttia ajaa ympäri kaupunkia, kun edellinen kokemus on opettanut että, se vie yleensä 45 minuuttia, koska liikenne on usein huono, mutta he pitävät kiinni siitä, että se kestää vain 30 minuuttia. Se on enemmän toiveajattelua kuin hyvää arviointia!

Voimme käyttää Parkinsonin lakia eduksemme. Jos olet arvioinut, että kirjoitat viisi sähköpostia, jotka tarvitsevat kipeästi vastausta 90 minuutin sisään, vähennä siihen varattu aika tuntiin. Samoin, jos olet arvioinut, että valmistaaksesi tulevan esityksen se vie sinulta kolme tuntia, lyhennä se kahteen tuntiin.

Kyseisessä metodissa on kaksi etua. Ensimmäinen on, että saat työsi tehtyä nopeammin, luonnollisesti. Toinen on se, että laitat itsesi pieneen paineeseen ja näin vähennät keskittymisen herpaantumisen tai “turhan säätämisen” todennäköisyyttä. Kun annamme itsellemme turhia tunteja jonkun työn suorittamiseen, alitajuntamme ohjautuu automaattisesti siihen, että räpläämme älypuhelinta ja häiritsemme kollegoita turhalla lörpöttelyllä. Myös sinulta itseltäsi hupenee hukkatunteja, deadlinet venyvät ja paukkuvat ja täten stressikäyrä sen kuin nousee!

4. Käytä kalenterisi voimaa

Kun olet arvioinut tehtäviesi ottaman ajan, ota kalenterisi esiin ja aikatauluta ne viikkoosi. Ryhmitä samankaltaiset tehtävät omikseen. Aikatauluta tärkeäiden sähköpostiviestien käsittelyaika kalenteriisi, jotta voit käsitellä kaikkia sähköpostejasi kerralla. Samoin, jos sinulla on raportti tai presentaatio kirjoitettavaksi, lisää nämä kalenteriin arvioidun ajankäyttösi mukaan.

5. Tee päätöksiä

Kirjoittamistasi asioista, jotka ovat mielessäsi mutta eivät varsinaisia tehtäviä, tee päätös siitä, mitä teet jokaiselle! Nämä asiat pyörivät mielessäsi, koska et ole tehnyt päätöksiä niiden suhteen. Mitä ikinä teetkin, älä anna sen levitä käsiisi. Ongelman huomioimatta jättäminen ei poista sitä. Sinun täytyy tehdä päätös käsitellä ongelmia, koska mitä nopeammin se käsitellään, sitä nopeammin ongelma ratkaistaan.

6. Tee aina toimenpiteitä

Kun sinulle iskee ylikuormitus ja paniikki kaikesta, avainasia on toteuttaa jonkinlainen toiminta! Itseäsi häiritsevien asioiden kirjoittaminen on loistava tapa aloittaa. Kun asiat, jotka häiritsevät sinua, ovat listallisessa muodossa, riippumatta siitä, kuinka pitkä tämä luettelo on, helpottaa mieltäsi. Olet ulkoistanut ongelmat pääsi sisältä!

Se merkitsee myös sitä sen sijaan, että nämä huolet leijuvat ympäröivässä sekasorrossa pääsi sisällä, ne ovat nyt näkyvissä ja voit tehdä päätöksiä helpommin siitä, mitä tehdä näille asioille. Ahdistusta ja stressiä eivät aina aiheuta tunne siitä, että ei ole aikaa tai on liikaa työtä, vaan päätöksien lykkääminen.

Lopuksi

Tee päätös, vaikka se olisi vain puhua jonkun kanssa siitä, mitä teet seuraavaksi. Jo päätös siitä, että nyt ratkaisen asioita, vähentää ylikuormituksen tunnetta ja voi aloittaa hyvän dominoefektin ratkaisusta toiseen.

Kun noudatat näitä strategioita, voit sanoa hyvästit kaoottiselle stressillesi ja saada paljon enemmän voimaa päivääsi!

Tämä sivusto käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa, mainosten personoinnissa ja liikenteen analysoinnissa. Sivuston käyttötiedot lähetetään Googlelle. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoa

Lisätietoa löydät osoitteesta: https://www.google.com/policies/technologies/cookies/

Sulje