ei kommentteja

8 Keinoa terveellisen ruokavalion ylläpitämiseen

Tässä muutama vinkki joiden avulla on helpompaa pitää yllä terveellistä ruokavaliota.

1. Etsi ja tuhoa

Selvitä mikä aiheuttaa himon tiettyä ruokaa tai herkkua kohtaan ja sitten poista se ruokavaliostasi.

Sokeri

Kun mielesi tekee sokeria tai sokeripitoista herkkua on hyvä vaihtoehto ottaa jotain hyvälaatuista hiilihydraattia sisältävää ruokaa sen sijaan. Esimerkiksi kasvikset ja hedelmät ovat hyvä vaihtoehto.

Rasvaiset ruoat

Jos himoitset jotain rasvaista, voissa paistettua herkkua on hyvä vaihtoehto korvata se vaikka avokadolla tai pähkinöillä joissa on terveellisiä rasvoja.

Suola

Jos mielesi tekee suolaista herkkua voi se tarkoittaa sitäkin, että kehosi kärsii jonkinasteisesta nestehukasta. Jos mielesi tekee jotain suolaista, voit kokeillakin ottaa lasin vettä sen sijaan.

 

2. Poista houkutukset

Jos kotisi on täynnä herkkukulhoja, tarjottimia tai vaikka herkkupiiloja on huomattavasti todennäköisempää, että otat sen yhden herkullisen välipalan joka sitten aiheuttaa lumivyöryn lailla kasvavan ahmimisen. Varmista siis ettei kotisi ole täynnä herkkuansoja ja sen sijaan varaa terveellisiä vaihtoehtoja saataville.

 

3. Läheisten tuki

Kerro perheellesi, ystävillesi ja työkavereille, että olet muuttamassa ruokavaliotasi terveellisemmäksi ja arvostaisit heidän apuaan. Oikeat ystävät todennäköisesti auttavat ja kannustavat sinua, vaikka välistä kuittailisivatkin asiasta. On myös olemassa sekä netissä että paikallisesti kokoontuvia ryhmiä joiden avulla voi saada apua ruokavalion ja terveellisten elämäntapojen noudattamiseen.

 

4. Käy ostoksilla kylläisenä

Tiedätkö sen tunteen kun pitkän työpäivän ja kovien treenien jälkeen huomaat, että olet syönyt viimeksi 10 tuntia aiemmin ja tekisi mieli syödä koko kaupan herkkuvalikoima? Tämän tunteen välttämiseksi kannattaa suunnitella ruokailuja ja ostoksilla käynti niin, että käyt kaupassa vain kylläisenä. Tällä taktiikalla pystyt todennäköisemmin välttämään heräteostokset joita katuu myöhemmin.

 

5. Muodosta hyviä rutiineja

Kaikki rutiinit eivät ole todellakaan pahasta. Onkin hyvä muuttaa rutiineja oikeaan suuntaan. Jos olet vaikka tottunut ottamaan aina jälkiruokaa ruoan jälkeen on hyvä muuttaa rutiinia niin, että vaihtaa jälkiruoan terveellisempään vaihtoehtoon tai kokonaan lopettaa jälkiruoan syömisen. Riippuen siitä millainen personallisuutesi on, voit joko lopettaa suoraan tai vähentää huonoja tapoja vähitellen.

 

6.Pysy aktiivisena

Kun huomaat aivojesi kuolaavan sen epäterveellisen herkun perään, on hyvä siirtää huomio johonkin muuhun asiaan. Saat aivoillesi paremmin huomion kohteen jollain aktiviteetilla joka vaatii sekä fyysistä että henkistä keskittymistä. Tämän avulla unohdat sen suklaakakun palan ja saat todennäköisesti myös treeni hyötyä samalla. (Nyt kun ajattelet sitä suklaakakkua, onkin hyvä hetki kokeilla tätä ja vaikka harjoitella tasapainottelua silmät kiinni. )

 

7. Juo tarpeeksi vettä

Juomalla tarpeeksi vettä varmistat, että elimistösi pystyy toimimaan täydellä teholla. Lisäksi hyvä nesteytys auttaa välttämään suolaisen ruoan ja herkkujen himoa.

 

8. Tieto lisää motivaatiota

Opiskele terveellisestä ruoasta ja sen hyödyistä. Tämä motivoi sinua pitämään terveellistä elämää yllä paremmin. Muista myös se, että on hyvä tietää myös epäterveellisistä asioista paljon. Kun luet mitä kaikkea vahinkoa epäterveelliset aineet tekevät elimistöllesi ja energiatasoillesi on helpompaa välttää niitä. Etsi netistä kuvia joissa näytetään minkä verran sokeria tai kaloreita on erilaisissa ruoka-aineissa.

Kommentoi juttua

Tämä sivusto käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa, mainosten personoinnissa ja liikenteen analysoinnissa. Sivuston käyttötiedot lähetetään Googlelle. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoa

Lisätietoa löydät osoitteesta: https://www.google.com/policies/technologies/cookies/

Sulje