8 helppoa tapaa polttaa rasvaa ja elää terveellisemmin

  1. Juo vettä!

Vesi on paras juoma vaihtoehto melkein mihin tahansa tilanteeseen. Myös treenatessa ja ruokailujen yhteydessä. Suurin osa energiajuomista, urheilujuomista, limsoista ja mehuista sisältävää runsaasti sokeria tai makeutusaineita, jotka eivät todellakaan auta painonhallinnassa. Veden saanti on tärkeää myös isolle osalle elimistön toiminnasta.

 

  1. Valmista omat ruokasi

Kun kokkaat omat ruokasi, tiedät mitä ne sisältävät. Voit siis valita tuoreita ja terveellisiä raaka-aineita ruokaasi. Prosessoituja ruokia välttelemällä ei elimistöösi tule turhaa sokeria ja kemikaaleja. Kun valmistat oman ruokasi voit myös vaikuttaa enemmän annoskokoon ja ottaa sen verran ruokaa mitä oikeasti tarvitset.

 

  1. Syö hyviä rasvoja

Sen sijaan, että karsisit kaiken rasvan ruokavaliostasi, on erittäin tärkeää valita hyviä rasvanlähteitä. Varsinkin ahkerasti treenaavan ihmisen tulisi varmistaa, että ruokavaliosta saa tarpeeksi hyviä rasvoja. Hyviä rasvoja on esimerkiksi pähkinöissä, kalassa, avokadoissa ja kananmunissa.

 

  1. Nauti jokaisesta ateriasta

Ruokailu aikojen säännöllinen noudattaminen auttaa itsehillinnässä, sillä on todennäköisempää, että pystyt vastustamaan herkkuja jos olet syönyt kunnon aterian. Elä siis jätä aterioita välistä vaan nauti niistä säännöllisesti.

 

  1. Syö enemmän kasviksia

Tiedän, näin äitisikin sanoi, etkä uskonut silloinkaan. Kasvikset ovat kuitenkin hyvä ravinnonlähde. Kasviksissa on yleensä paljon vitamiineja ja mineraaleja ja suhteellisen vähän kaloreita. Kasviksia syömällä voit siis syödä enemmän ja samalla terveellisemmin.

 

  1. Tarkista ruokasi ravintosisältö aina kun se on mahdollista

On yleensä parempi lukea tuotteen ravintosisältö, kuin laatikon etuosassa olevat mainoslauseet. Usein tuotteet joita mainostetaan ”vähä-rasvainen”, ”vitaminoitu”, tai muilla mainoslauseilla ovat täynnä epäterveellisiä säilöntä-, makeutus- ja väriaineita sekä huonoja rasvoja ja hiilihydraatteja. Toisaalta, silloin kun mitään ravintosisältöä ei ole ilmoitettu, niin kuin hedelmissä ja kasviksissa, voi olettaa, että on oikeilla jäljillä.

 

  1. Treenaa

Tämä on ehkä vähän itsestäänselvyys, mutta kuntoilun ainut hyöty ei ole, että polttaa kaloreita vaan se myös vähentää stressiä. Stressihormoni, kortisoli, saa elimistösi varaamaan rasvasoluja kroppaasi tulevaa käyttöä varten. Liikunta on erittäin hyvä tapa vähentää stressiä, ja on helppo lisätä liikunta elämääsi päivittäisillä valinnoilla. Valitse esimerkiksi raput hissin sijasta tai mene töihin auton sijasta pyörällä.

 

  1. Lepää!

Tämä liittyy paljon edelliseen. On syytä levätä, että palautuu treeneistä, mutta myös stressin vähentämiseksi ja elimistön terveyden kannalta. Myös lepo vähentää kortisolia elimistössäsi. Muista, että pelkästään lihaksesi eivät tarvitse lepoa vaan myös aivot ja elimistö ylipäätään tarvitsevat lepoa.

 

 

Kommentoi