ei kommentteja

25 asiaa unista, jotka voivat auttaa sinua nukkumaan paremmin

Nukkuminen on yksi asioista, jotka yhdistää kaikki ihmisiä. Me näemme unia laidasta laitaan. Iloisia unia rakkaistamme ja välistä kaikkein pahimmat painajaiset tulevat unissa todeksi. Unia on tutkittu aina, mutta silti tiedämme niistä todella vähän. Kuitenkin asiat mitä tiedämme niistä ovat todella mielenkiintoisia. Listasimme 25 faktaa unista, jotka mahdollisesti myös auttavat nukkumaan yösi paremmin!

 

1. Me kaikki pelkäämme petetyksi tulemista

Me kaikki pelkäämme petetyksi tulemista

Lähde: WebMD, Kuva: Wikimedia

Pettävä puoliso tai muuten petetyksi tuleminen on yksi yleisimmästä unistamme. Voit olla aivan onnellisessa parisuhteessa ja silti nähdä unia pettävästä puolisostasi vaikka mitään pettämistä ei ole tapahtunutkaan. Tämä uni saakin alkunsa ihmisten universaalista yksin jäämisen pelosta.

 

2. Kiihotumme seksuaalisesti uniemme aikana

Kiihotumme seksuaalisesti unissamme

Lähde: WebMD, Kuva: Wikipedia

Kaikki ihmiset näkevät seksuaalisia unia ja kiihottuvat niiden aikana. Tätä tapahtuu suurimmalta osin REM unen aikaan. Murrosiässä pojat voivat nähdä ns. “märkiä unia” ja samoin myös aikuisiällä niin miehet kuin naisetkin tulevat kiihottuneiksi jopa useasti yössä.

 

3. Nykyaikana lennämme useammin unissamme

Unissa lentäminen on yleistynyt

Lähde: Medical News Today, Kuva: Robert Couse-Baker via Flickr

Nykyaikana näemme enemmän unia missä lennämme. On tutkittu, että vuodesta 1956 vuoteen 2000, ihmisten lukumäärä, jotka näkevät unia lentämisestä on kasvanut. Tutkijoiden mielestä tämä johtuu yksinkertaisesti lentomatkustamisen yleistymisestä.

 

4. Epävarmat ihmiset näkevät unia useammin

Epävarmat ihmiset uneksivat useammin

Lähde: Medical News Today, Kuva: Pixabay

Epävarmojen ihmisten unet eroavat itsevarmojen ihmisten unista. Epävarmat ihmiset uneksivat useammin ja varsinkin kokiessaan vahvoja tunteita.

 

5. Älä liiku heräämisen jälkeen jos haluat pysyä unessa

Älä liiku heräämisen jälkeen jos haluat pysyä unessa

Lähde WebMD, Kuva: againstthebrilliance via Flickr

Pysy samassa asennossa heräämisen jälkeen, jos haluat vielä pysyä unessasi muutaman minuutin pidempään. Kehosi aktivoi lihaksesi ja herättää sinut unesta, jos liikut tai venyttelet herätessäsi. Eli jos näetkin painajaista, niin heilu paljon päästäksesi mahdollisimman nopeasti takaisin oikeaan maailmaan 🙂

 

 6. Uneksiminen tekee sinusta paremman ongelman ratkaisijan

Uneksi ongelmat pois


Lähde: WebMD, Kuva: Pixabay

Aivomme siirtävät tietoja meidän lyhytaikaisesta muistista pitkäaikaiseen muistiin uniemme aikana. Jos siis haluat muistaa asioita, niin ota päiväunet tai pidä kehosi aina tarpeeksi levänneenä.

 

7. Muistamme unet aina vain huonommin vanhetessamme

Muistamme unet aina vain huonommin

Lähde: Medical News Today, Kuva: Wikipedia

Heti kun kasvamme aikuisiksi emme muista uniamme enää niin hyvin. Vanhetessamme kyky muistaa unia ja unien intensiivisyys vähenee. Miehillä vielä nopeammin kuin naisilla.

 

8. Voimme nähdä unia hereillä ollessamme

Voimme nähdä unia hereillä ollessamme

Lähde: WebMD, Kuva: morphinemachine.lsdxm.com

Hereillä ollessamme voimme käydä lävitse näkemäämme unta. Kokeile kuvitella näkemääsi unta ja tuoda se mieleesi. Anna unen kulkea vapaasti mielessäsi. Hereillä ollessa unien miettiminen voi auttaa rentoutumaan tai voit vaan käydä lävitse jotain monimutkaista untasi.

 

9. Mitä ajattelet päivän aikana vaikuttaa uniisi

Mitä ajattelet päivän aikana vaikuttaa uniisi

Lähde: Medical News Today, Kuva: Wikipedia

Mitä ajattelet ennen nukkumaanmenoa voi vaikuttaa suuresti siihen minkälaisia unia näet. Jos oikein keskityt ajattelemaan jotain tiettyä asiaa, niin todennäköisesti voit nähdä siitä unia. Kannattaa kuitenkin välistä antaa mielen vaan vaeltaa ennen nukkumaanmenoa, niin voit nähdä unia sinua vaivaavasti asioista ja mahdollisesti löytää niihin ratkaisun.

 

10. Unien näkeminen tekee meistä viisaampia

Unien näkeminen tekee meistä viisaampia

Lähde: WebMD, Kuva: vblibrary via Flickr

Aivot käsittelevät tietoja uniemme aikana. Esimerkiksi ennen isoa koetta sinun kannattaa mennä ajoissa nukkumaan. Aivot tallentavat oppimaasi tietoa yön aikana ja todennäköisesti koe menee paremmin kuin, että olisit lukenut yön yli.

 

11. Näemme unia viimeaikaisista tapahtumista

Näemme unia viimeaikaisista tapahtumista

Lähde: Medical News Today, Kuva: Wikipedia

Usein näemme unia viime viikon tapahtumista. Osa aivoista, joka on vastuussa tunteistamme, oppimisestamme ja muistista on nimeltään hippokampus. Hippokampus siirtää tietoja lyhytkestoista muistista pitkäkestoiseen muistiin uniemme aikana myöhempää käyttöä varten. Siirto voi kestää yli viikonkin ja siksi usein viimeviikkoiset tapahtumat esiintyvät unissa tai vaikuttavat niihin.

 

12. Raskaana olevat naiset näkevät erilaisia unia

Raskaana olevat naiset näkevät erilaisia unia

Lähde: Medical News Today, Kuva: Pixabay

Uneksimme useimmiten siitä mitä tapahtuu elämässämme. Siksi ei tule yllätyksenä, että raskaana olevat naiset uneksivat raskaudesta ja lapsen syntymästä. Mielenkiintoista on kuitenkin se, että raskaana olevat naiset uneksivat lapsen syntymästä enemmän kolmannen kolmanneksen loppupuolella kuin aikaisemmin. Raskaana olevat naiset näkevät myös paljon enemmän painajaisia.

 

13. Toistuville unille on syynsä

Toistuville unille on syynsä

Lähde: WebMD, Kuva: Wikipedia

Jos näet usein samaa unta tai painajaista, niin ensi kerralla pysähdy miettimään sitä tarkemmin. Aivomme käyttävät unia käsitelläkseen oikean maailman asioita. Toistuva uni voi tarkoittaa, että sinulla on oikeassa elämässä jokin ongelma ratkaisematta.

 

14. Unien pituudet vaihtelevat

Unien pituudet vaihtelevat

Lähde: WebMD, Kuva: Wikimedia

Unien näkeminen tapahtuu REM-unen aikana, joka on syvin vaihe nukkuessamme. REM-univaihe pitenee sen mukaan mitä pidempään nukumme. Siksi ensimmäinen uni yön aikana on lyhyt n. 5 minuutin mittainen, mutta viimeinen voi kestää jopa tunnin. Tämän takia muistamme yleensä yön viimeisen unen pitkänä ja monimutkaisena.

 

15. Me voimme päättää unistamme

Päätä omista unistasi

Lähde: WebMD, Kuva: jhoc via Flickr

Pystyt harjoittelemalla saamaan kontrollin omista unistasi, vaikka monet uskovatkin, että unet tapahtuvat satunnaisesti ja “omasta tahdostaan”. Voit kehittää unien näkemistäsi suunnittelemalla iltaa etukäteen ennen nukahtamista. Voit jopa kehittyä niin paljon, että voit itse päättää mitä unissasi tapahtuu! Näitä unia kutsutaan lucid- tai selkouniksi, joissa ihminen itse tietää näkevänsä unta ja harjoittelun myötä, jopa pystyy vaikuttamaan unien tapahtumiin. Lue lisää selkounista ja niiden tekniikoista Höyhensaaret-sivustolta.

 

16. Luomme musiikkia unissamme

Voimme luoda musiikkia unissamme

Lähde: Medical News Today, Kuva: Pixabay

On tehty tutkimus muusikkojen ja ei-musikaalisten ihmisten kesken, jossa kummankin ryhmän unia seurattiin tietyllä ajanjaksolla. Huomattiin, että ei ole väliä olemmeko miten musikaalisia nähdäksemme unia, joissa on musiikkia. Merkittävämpää oli se, että minkäikäisenä aloitamme musiikin opiskelun. Mielenkiintoisinta tutkimuksessa oli kuitenkin se, että puolet osallistujista eivät olleet koskaan kuulleet sitä musiikkia mitä heidän unissaan oli. Näin ollen voimme luoda siis uutta musiikkia unissamme!

 

17. Televisio vaikuttaa uniimme

Televisio vaikuttaa uniimme

Lähde: Medical News Today, Kuva: Wikipedia

Televisiosta katsotut ohjelmat vaikuttavat uniimme. Se vaikuttaa myös siihen näemmekö unet värillisinä vai mustavalkoisena. Tutkijat huomasivat, että 80% alle 30-vuotiaista näkivät unet värillisinä, mutta yli 60-vuotiaista vain 20% näki unet väreillä.

 

18. Miehet ja naiset näkevät unia eri asioista

Miehet ja naiset näkevät unia eri asioista

Lähde: Medical News Today, Kuva: Wikipedia

Miesten ja naisten unet eroavat toisistaan. Naiset uneksivat aika tasapuolisesti miehistä ja naisista, mutta miehet uneksivat tuplasti enemmän miehistä kuin naisista.

 

19. Aivomme poistavat unemme niiden näkemisen jälkeen

Aivot poistavat unet automaattisesti

Lähde: Good Housekeeping, Kuva: Wikipedia

Aivomme poistavat unemme heti niiden näkemisen jälkeen ellemme herää kesken unen. Vaikka näemme unia pitkin yötä, niin muistamme vain unet minkä kesken heräämme. Niitäkin voi olla välistä vaikeaa muistaa ellemme oikeasti keskity muistamiseen.

 

20. Ympärillä tapahtuvat asiat vaikuttavat uniimme

Ympärillä tapahtuvat asiat vaikuttavat uniimme

Lähde: Medical News Today, Kuva: Wikimedia

Tutkijat testasivat vaikuttaako ympäristö suoraan uniimme. Ihmiset, joita ympäröitiin ruusujen tuoksulla näkivät positiivisimpiä unia kuin ihmiset, jotka ympäröitiin mädäntyneiden kananmunien hajulla.

 

21. Vammat ei välity uniin

Vammat ei välity uniin

Lähde: Medical News Today, Kuva: Pixabay

Kuuroihin tai alaraajoista halvaantuneisiin kohdistetuissa tutkimuksissa on huomattu, että useimmiten kummatkaan vammoista eivät välity uniin. Esimerkiksi kuuroista 80% kuuli ja puhui unessa normaalisti ja 14/15 alaraaja halvaantuneista kertoi olevansa unissaan fyysisesti aktiivisia.

 

22. Unettomuudesta kärsivät muistavat unensa paremmin

Unettomuudesta kärsivät muistavat unensa paremmin

Lähde: Medical News Today,Kuva: bark via Flickr

Unettomuudesta kärsivät muistavat muita paremmin unensa. Unettomuudesta kärsivän unet usein koostuvat stressistä, joka johtuu siitä ettei pysty nukahtamaan.

 

23. Mausteiset ruuat auttavat muistamaan unemme paremmin

Mausteiset ruuat auttavat muistamaan unet paremmin

Lähde: Good Housekeeping, Kuva: Pixabay

Mausteisten ruokien syöminen ennen nukkumaan menoa voi auttaa meitä muistamaan unemme paremmin. Tämä johtuu usein samasta kuin herääminen kesken unien, koska mausteiset ruuat todennäköisemmin herättävät meidät kesken yön.

 

24. Unien kontrollointi voi auttaa PTSD:stä kärsiviä

Traumaperäiseen stressihäiriöön voi olla unet avuksi

Lähde: Good Housekeeping, Kuva: soldiersmediacenter via Flickr

Traumaperäisen stressihäiriön hoidossa voidaan käyttää unien kontrollointia. Lääkärit ovat esimerkiksi käyttäneet potilailla ranneketta, joita he pitävät päivittäin. Unissaan he voivat tarkastaa näkyykö ranneketta kädessä ja jos ei näy, he tietävät olevansa unessa. Tämän jälkeen he voivat ottaa ahdistavan unen juonen omiin käsiinsä ja muuttaa sen haluamaansa suuntaan.

 

25. Torjutut ajatukset voivat ilmaantua uniisi

Torjutut ajatukset voivat ilmaantua uniisi

Lähde: WebMD, Kuva: anniferrr via Flickr

Jos yrität tietoisesti torjua joitakin asioita ajatuksistasi ennen nukkumaanmenoa ne voivatkin helpommin ilmestyä uniisi. Älä siis yritä olla ajattelematta stressaavia työjuttuja vaan keskity mieluummin siihen mitä unia haluaisit nähdä. Tai tietysti voit kokeilla kääntää tämän eduksesi ja tarkoituksella yrittää saada Jessica Alban tai Jake Gyllenhaalin pois päästäsi ennen nukkumaanmenoa 😉

 

Tämä sivusto käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa, mainosten personoinnissa ja liikenteen analysoinnissa. Sivuston käyttötiedot lähetetään Googlelle. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoa

Lisätietoa löydät osoitteesta: https://www.google.com/policies/technologies/cookies/

Sulje