ei kommentteja

Näin syöt jouluna terveellisesti ja vältät ähkyn

Joulu on aikaa, jolloin perinteisesti saadaan yliannos joulujuomia, pikkujouluja ja vuoden loppupuolella perhejuhlia. On aika etsiä aikaa perheen ja ystävien kanssa ja tarjolla on tietenkin on runsaasti ruokaa. Mutta onko aina oltava suuret määrät jouluruokaa, buffetteja ja viinin tissuttelua? Ei välttämättä. Näin syöt jouluna terveellisesti ja vältät ähkyn luoman pahan olon!

1. Pidä ähkypäivät minimissä

Jätä villit ja ylenpalttisen ahmimisen päivät minimiin, eli esimerkiksi kolme päivää joulunaikaan – päivä, jolloin jäät joululomalle, jouluaatto ja uudenvuodenaatto. Yhden tai kahden päivän ylensyöminen (kun vatsasi tuntuu siltä, että se räjähtää) ei ole vaarallista, mutta kuukausi pelkkää ruokajuhlaa vaikuttaa oloosi negatiivisesti. Säilyt kohtuus ja ruoka maistuukin paremmalta ja sinulla on terveempi olo!

2. Valikoi huolella

Mieti, mitä ehdottomasti haluat jouluaterialla ja mitä voisit jättää siitä pois. Tarvitseeko jälkiruoissa olla neljää eri suklaata ja vanukasta? Valitse perheellesi parhaat päältä ja ennakoi. Ruokaa ei tarvitse ostaa periaatteella: “Kaikki mihin vaan raha riittää.” Näin olet myös ekologisempi!

3. Vältä liiallista alkoholin nauttimista

Alkoholi on täynnä kilojouleja (kaloreita) ja se vapauttaa myös estot, joten syöt myös enemmän ja ruokia, joita et vesiselvänä söisi. Laimenna valkoviini ja väkevät alkoholijuomat jäällä tai kivennäisvedellä, juo kevytolutta normaalin sijasta. Äläkä unohda alkoholittomia vaihtoehtoja – kimaltelevaa kivennäisvettä, alkoholittomia oluita tai jääteetä.

4. Älä jämähdä sohvalle

Lisää aktiivisuutasi vastaamaan ruokaa. Käy kuntosalilla (jotka ovat kätevästi puoliksi tyhjinä tähän vuodenaikaan), uimassa tai mene kävelyle illallisen jälkeen iltaisin raikkaassa pakkasilmassa. Ulkoilutta koiraasi. Hyödynnä myös joululomasi ja yritä saada tarpeeksi nukkua.

5. Älä täytä joutoaikaasi syömällä

Ellet treenaa Iron Man-kisoihin, aikansa kuluttaminen syömällä on varma tapa kasata painoasi. Jos haluat välttää painosi kertymisen, sinulla on kaksi vaihtoehtoa, joko syödä kevyesti tai lisätä aktiivisuuttasi lomallakin!

Tämä sivusto käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa, mainosten personoinnissa ja liikenteen analysoinnissa. Sivuston käyttötiedot lähetetään Googlelle. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoa

Lisätietoa löydät osoitteesta: https://www.google.com/policies/technologies/cookies/

Sulje